user

تیم تولید محتوا آمازون ابزار در

دسته ابزار دقیق

EC متر چیست؟ روش استفاده + خرید

5 ماه قبل
like 12
like 0 نظر
EC متر چیست؟ روش استفاده + خرید

EC‌متر (Electrical Conductivity meter یا Electrical Conductivity tester)‌، یک تجهیز الکترونیکی است که برای اندازه‌گیری رسانایی و هدایت الکتریکی محلول‌ها استفاده می‌شود. هدایت الکتریکی نشان‌دهنده میزان توانایی یک محلول در انتقال جریان الکتریکی است. همچنین اندازه‌گیری رسانایی برای تست سلامت آب را انجام می‌دهد. به همین منظور ای‌سی‌متر به طور گسترده در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، آبیاری، آکواریوم، آب، فاضلاب و محصولات شیمیایی استفاده می‌شود. با استفاده از EC‌متر می‌توان غلظت مواد معدنی، مغذی و نمک در محلول‌ها را اندازه‌گیری کرد. در این مقاله روش استفاده و خرید EC متر را بررسی خواهیم کرد.

هدایت سنج آنلاین-EC متر چیست؟ روش استفاده + خرید

انواع EC‌ متر

  • هدایت‌سنج آنلاین (EC meter online)
  • هدایت‌سنج قلمی (EC meter pen)
  • هدایت‌سنج دسکتاپ (Desktop EC meter)
  • هدایت‌سنج پرتابل (Portable EC meter)

هدایت سنج آنلاین

این ابزار برای سنجش رسانایی محلول‌های الکترولیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با نصب بر روی خطوط لوله یا مخازن، هدایت محلول مورد نظر را اندازه‌گیری می‌کند. ای‌سی متر آنلاین به 2 صورت دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود.

هدایت سنج قلمی

این نوع EC متر با یک قلم کوچک قابل حمل در فرآیندها شرکت کرده و محلول را مستقیماً توسط الکترود آن تست می‌کند. آن‌ها یک نمایشگر دیجیتال برای نمایش مقادیر دارند.

هدایت‌ سنج دسکتاپ

‌این نوع ای‌سی متر بر روی میز یا سطح کار قرار می‌گیرد و از الکترود جزئی برای آزمایش محلول استفاده می‌کند. آن‌ها معمولاً دارای نمایشگر بزرگ‌تری برای نمایش دقیق‌تر مقادیر هستند.

هدایت‌ سنج پرتابل

این ابزار برای اندازه‌گیری رسانایی الکتریکی در محلول‌های بر پایه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این دستگاه می‌تواند میزان PH، درصد نمک، میزان مقاومت و دما را اندازه‎‌گیری کند.

هدایت‌ سنج دسکتاپ

روش استفاده از EC‌ متر دارای مراحل متفاوتی است!

  • آماده‌سازی: پیش از استفاده از این ابزار مطمئن شوید که در وضعیت عملکرد مناسبی باشد. همچنین بررسی کنید که باتری دستگاه و سنسور آن در وضعیت استانداری هستند یا نه.
  • تهیه نمونه محلول: محلول اندازه‌گیری را آماده کنید. این محلول با توجه به فرآیند شما انتخاب می‌شود. آب، محلول مغذی، محلول صنعتی یا هر محلول دیگری که می‌خواهید میزان هدایت الکتریکی آن را اندازه‌گیری کنید.
  • اندازه‌گیری EC: اندازه‌گیری EC به معنای اندازه‌گیری هدایت الکتریکی (Electrical Conductivity) در یک محلول یا محیط آبی است. هدایت الکتریکی نشان‌دهنده توانایی یک محلول در انتقال جریان الکتریکی است و اغلب با واحد “میکروسیمنز بر سانتی‌متر” (µS/cm) یا “میلی‌میکروسیمنز بر سانتی‌متر” (mS/cm) اندازه‌گیری می‌شود.
  • پاک‌سازی و خاموش‌کردن دستگاه: پس از اتمام فرآیند، سنسور EC‌متر را با آب تمیز بشوید.

EC‌ متر را کالیبره کنید!

  • تهیه محلول کالیبراسیون: برای کالیبره‌کردن EC‌متر، نیاز به دو محلول کالیبراسیون دارید. یک محلول با EC پایین‌تر (معمولاً 1413 µS/cm) و یک محلول با EC بالاتر (معمولاً 12.88 mS/cm).
  • استانداردسازی: روش استانداردسازی دستگاه به‌صورت دو یا سه نقطه انجام می‌شود. در روش دو نقطه، محلول EC پایین‌تر و محلول EC بالاتر استفاده می‌شود، در حالی که در روش سه نقطه، یک محلول EC متوسط نیز استفاده می‌شود.
  • غوطه‌ور‌کردن سنسور در محلول کالیبراسیون: سنسور EC‌متر را به طور کامل در محلول کالیبراسیون فرو ببرید. همچنین مطمئن شوید که سنسور به درستی درون محلول قرار دارد.
  • شروع کالیبراسیون: با استفاده از دکمه کالیبراسیون روی EC‌متر، فرآیند کالیبره‌کردن را شروع کنید. طبق دستور‌العمل تولید‌کننده، EC‌متر را به تنظیمات کالیبره برده و مقدار EC محلول را بر اساس مقادیر استاندارد تعیین‌شده در محلول کالیبراسیون تنظیم کنید.
  • تنظیم صفحه نمایشگر: در این مرحله، مقدار EC را با مقدار واقعی محلول کالیبره مقایسه کنید و صفحه نمایشگر را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • تکرار کالیبره: بعد از انجام مراحل قبل برای نخستین بار، بسته به نیاز و دستورالعمل تولید‌کننده،  ممکن است برای عملکرد بهتر، نیاز به تکرار کالیبره در بازه زمانی معینی داشته باشید.

روش خرید تجهیزات ابزار دقیق از آمازون ابزار

مشاهده محصول، استعلام قیمت و خرید تجهیزات ابزار دقیق در وبسایت آمازون ابزار

تیم متخصص ما همه روزه به‌منظور پاسخگویی و پشتیبانی در دسترس بوده و آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد ابزار دقیق: تجهیزات + نکات کاربردی

A.A

مولف:

کیمیا جوکار

ژانویه ۴, ۲۰۲۴

تازه ترین ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها