user

تیم تولید محتوا آمازون ابزار در

دسته آموزشی

پمپ ها، قلب تاسیسات تصفیه آب شهری

2 ماه قبل
like 12
like 0 نظر
تاسیسات تصفیه آب شهری

پمپ‌ها به عنوان قلب تاسیسات تصفیه آب شهری عمل می‌کنند. آب شهری در طول فرآیند تصفیه خود به مراحل مختلفی می‌گذرد تا از آلودگی‌ها و ذرات معلق پاک شود و به کیفیت قابل قبولی برسد. در این فرآیند، پمپ‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

نقش اصلی پمپ‌ها در تصفیه آب شهری چیست؟

  • پمپاژ آب خام: پمپ‌ها برای جمع‌آوری آب خام از منابع طبیعی مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها یا چاه‌ها استفاده می‌شوند. آب خام به واحدهای تصفیه منتقل می‌شود تا از آلودگی‌ها و ذرات معلق پاک شود.
  • پمپاژ آب تصفیه شده: پس از انجام مراحل تصفیه مختلف، آب تصفیه شده باید به سیستم توزیع شهری منتقل شود. پمپ‌ها در این مرحله برای افزایش فشار آب و پمپاژ آن به سیستم توزیع استفاده می‌شوند.
  • کنترل فشار: پمپ‌ها به منظور کنترل و تنظیم فشار در سیستم توزیع آب شهری نیز استفاده می‌شوند. با تنظیم مناسب فشار، تأمین آب به نقاط مختلف شهر و ایجاد توازن در سیستم توزیع امکان‌پذیر می‌شود.
  • تأمین آب در شرایط اضطراری: در شرایط اضطراری مانند قطع برق یا خرابی سایر تجهیزات، پمپ‌ها می‌توانند در تأمین آب شهری به مراکز مهم مانند بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های عمومی نقش مهمی ایفا کنند.

انواع پمپ در تصفیه خانه های آب شهری

  • پمپ سانتریفیوژ
  • پمپ شناور
  • پمپ جابجایی مثبت

پمپ سانتریفیوژ

این نوع پمپ از نیروی گریز از مرکز برای ایجاد سرعت کافی برای حرکت مایعات استفاده می کند. در تاسیسات آب شهری، پمپ های سانتریفیوژ فاضلاب خام، فاضلاب ورودی، لجن اولیه و ثانویه و فاضلاب پساب را جابجا می کنند.

فاضلاب یا لجن از طریق نازل مکش وارد پمپ می شود و با پروانه مواجه می شود، روتوری فن مانند که در یک محفظه نصب شده و بر روی یک محور افقی نصب شده است. یک موتور الکتریکی یا دیزلی شفت را می چرخاند. مایع از طریق چشم پروانه (سوراخ مرکزی) وارد می شود. همانطور که پروانه می چرخد، مایع را به صورت شعاعی خارج می کند و در حین سانتریفیوژ شدن به بیرون، انرژی جنبشی به دست می آورد. محفظه مارپیچی شکل، سرعت آب را کاهش می دهد و در حین خروج مایع از نازل تخلیه، سر سرعت را به سر فشار تبدیل می کند. مهر و موم یا حلقه های بسته بندی از نشتی جلوگیری می کند.

پمپ های سانتریفیوژ به چند دلیل در تصفیه خانه های آب محبوب هستند:

  • توانایی جابجایی حجم زیاد آب با فشار خروجی ثابت
  • تطبیق پذیری، ظرفیت جابجایی از چند گالن در دقیقه (gpm) تا 50000 gpm
  • جریان و سرعت خروجی یکنواخت با هدهای فشار 5 فوت تا 700 فوت
  • عملکرد قابل اعتماد حتی زمانی که مواد معلق در آب وجود دارد
  • تکنولوژی ساده و هزینه های اولیه کم تا متوسط

پمپ شناور

همانطور که از نام آن پیداست، پمپ شناور زیر سطح آب استفاده می شود و هدف اصلی آن در تصفیه خانه، آوردن آب شیرین از دریاچه، رودخانه، مخزن یا چاه است. این در اصل یک پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای در یک قطعه از تجهیزات است. پروانه های متعددی که روی یک شفت نصب شده و به صورت عمودی نصب شده اند، آب را از پمپ عبور می دهند. دیفیوزرهایی که در بالای هر پروانه قرار می گیرند اطمینان حاصل می کنند که آب به صورت عمودی به مرحله بعدی جریان می یابد. فشار خروجی مورد نظر تعداد مراحل پروانه-دیفیوزر را در یک پمپ شناور تعیین می کند. مراحل بیشتر برابر فشار بیشتر است.

پمپ ها، قلب تاسیسات تصفیه آب شهری

پمپ جابجایی مثبت

برخلاف پمپ گریز از مرکز که انرژی دورانی را به انرژی جنبشی تبدیل می کند، پمپ جابجایی مثبت (PD) از انرژی مکانیکی یک عنصر دائما در حال حرکت برای انتقال سیال از حفره پمپ به مقصد بعدی استفاده می کند. دو نوع اصلی پمپ جابجایی مثبت وجود دارد: رفت و برگشتی و دوار.

پمپ های رفت و برگشتی دارای پیستونی هستند که در داخل یک سیلندر محصور به جلو و عقب یا بالا و پایین حرکت می کند. اگر مایع فقط در طول حرکت رو به جلو جابجا شود، پمپ تک عمل می کند. اگر جابجایی در هر دو حرکت رو به جلو و برگشت اتفاق بیفتد، پمپ دو اثر است.

مایع از طریق لوله مکش و از طریق یک شیر برگشت وارد سیلندر می شود. مونتاژ پیستون، میله پیستون، اتصال و میله اتصال، حجم را از طریق یک سوپاپ دیگر به لوله تحویل فشار می دهد. از آنجایی که حرکت رفت و برگشتی است، جابجایی مثبت مایع ناهموار است. یک دمپر می تواند جریان را صاف کند.

مزایا و ویژگی‌های پمپ جابجایی چیست؟

قابلیت ایجاد فشار بالاپمپ جابجایی مثبت قادر است فشار بالایی را در سیستم ایجاد کند. این ویژگی آن را مناسب برای کاربردهایی می‌کند که نیاز به فشار قوی در انتقال سیال دارند.
قابلیت جابجایی سیال با ویژگی‌های متغیرپمپ جابجایی مثبت به خوبی می‌تواند با سیالاتی که ویژگی‌های متغیری مانند چگالی، غلظت، ویسکوزیته و دما دارند، سازگاری داشته باشد.
عملکرد پایدارپمپ جابجایی مثبت در طول زمان عملکرد پایداری دارد و قادر است حجم سیال را با دقت بالا جابجا کند.
قابلیت کار با سیالات حاوی جامداتپمپ جابجایی مثبت معمولاً قادر است با سیالات حاوی جسم‌های جامد یا ذرات بزرگ کار کند، زیرا در داخل پمپ فضایی برای عبور این جامدات فراهم می‌شود.
قابلیت انتقال سیالات چسبنده و ویسکوزپمپ جابجایی مثبت به خوبی می‌تواند با سیالات چسبنده و ویسکوز کار کند و آن‌ها را به طور موثر جابجا کند.

روش خرید تجهیزات تجهیزات پمپ

مشاهده محصول، استعلام قیمت و خرید تجهیزات پمپ در وبسایت آمازون ابزار

تیم متخصص ما همه روزه به‌منظور پاسخگویی و  پشتیبانی در دسترس بوده و آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تجهیزات تست برند فلوک

A.A

مولف:

مریم فروزان

مارس ۱۲, ۲۰۲۴

تازه ترین ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها